close
تبلیغات در اینترنت
حجاب از نگاه اسلام
loading...

پایگاه اینترنتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر

باسمه تعالی سوره نور قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ((30)) به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند…

حجاب از نگاه اسلام

دادپژوه بازدید : 480 یکشنبه 18 ارديبهشت 1390 نظرات ()

باسمه تعالی

سوره نور

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ((30))

به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ((31))

و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد

سوره احزاب

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا((59)) 

اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها (= روسرى هاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است; و (اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوندهمواره آمرزنده و رحیم است».

 

شان نزول این آیه

 

اگر منافقان و بیماردلان، و آنها که اخبار دروغ و شایعات بى اساس در مدینه پخش مى کنند، دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضد آنان مى شورانیم، سپس جز مدت کوتاهى نمى توانند در کنار تو در این شهر بمانند!

و از همه جا طرد مى شوند، و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به سختى به قتل خواهند رسید!

در «تفسیر على بن ابراهیم» در شأن نزول آیه نخست، چنین آمده است: آن ایام زنان مسلمان به مسجد مى رفتند و پشت سر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نماز مى گذاردند، هنگام

شب، موقعى که براى نماز مغرب و عشا مى رفتند، بعضى از جوانان هرزه و اوباش، بر سر راه آنها مى نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مى دادند، و مزاحم آنان مى شدند، آیه فوق نازل شد و به آنها دستور داد، حجاب خود را به طور کامل رعایت کنند تا به خوبى شناخته شوند، و کسى بهانه مزاحمت پیدا نکند.(1)

در همان کتاب، در شأن نزول آیه دوم، چنین مى خوانیم: گروهى از منافقین در «مدینه» بودند و انواع شایعات را پیرامون پیامبر(صلى الله علیه وآله) به هنگامى که به بعضى از غزوات مى رفت، در میان مردم منتشر مى ساختند.

گاه، مى گفتند: پیامبر کشته شده.

و گاه، مى گفتند: اسیر شده، مسلمانانى که توانائى جنگ را نداشتند و در «مدینه» مانده بودند، سخت ناراحت مى شدند، شکایت نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آوردند، این آیه نازل شد، و سخت این شایعه پراکنان را تهدید کرد.(2)

 

جلباب چيست ؟

1.در كتاب « لسان العرب » آمده

الجلباب ثوب اوسع من الخمار ، دون الرداء‌،  تغطي به المرئه راسها و صدرها:‌

جلباب جامه اي است كه از روسري بزرگتر ، و از عبا كوچكتر است كه زن به وسيله آن سر و سينه اش ار مي پوشاند

2. در كتاب « المصباح المنير » و « العين خليل بن احمد » نيز همين معني بر جلباب شده است

3. و در كتاب قاموس آمده

الجلباب :‌القميص و ثوب واسع للمرئه ، دون الملحفه ، او ما تعطي به ثيابها من فوق كالملحفه ، او هو الخمار

جلباب عبارت است از پيراهن و يك جامه گشاد و بزرگ براي زن كه از ملحفه ( ملافه يا رو پوش بزرگي همانند چادر ) كوچكتر است ، يا منظور از جلباب ، روپوشي همانند ملحفه است كه زنان به وسيله آن ، تمام جامه هاي خود را مي پو شانند ، يا جلباب به معني چارقد است .

4. طريحي درمجمع البيان مي نويسد

هو ثوب واسع اوسع من الخمار و دون الرداء تلويه المرئه علي راسها و يبقي منه ما ترسله علي صدرها.

جلباب ، جامه گشادي است كه از چارقد بزرگتر و از عبا كوچكتر است ، زن به وسيله آن سر خود را مي پوشاند ، و باقي آن را بر سينه اش رها مي سازد

از بررسي گفتار ارباب لغت فهميده مي شود كه جلباب داراي معاني مختلف است ، مانند :‌روپوش بزرگ ( چادر مانند ) ، پيراهن گشاده و روسري ، ولي بيشتر به نظر مي رسد كه جلباب ، يك نوع پوششي است كه از روسري بزرگتر ، و از چادر كوچكتر مي باشد.

نتيجه اينكه : آيه مذكور مي گويد‌: زنان بايد با پوششي گشاده و وسيع سرو سينه خود را به  خوبي بپوشانند ، به گونه اي كه موجب تهييج هوسبازان ، و به دنبال آن مورد مزاحمت آنها قرار نگيرند ، بنابراين زنان مسلمان ، بر اساس اين آيه ، نبايد با لباسهاي چسبان ، در برابر چشم مردم آشكار گردند

 

 

حجاب چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30)

 ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31)

ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند

 

حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32)

 پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

 

از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

 

منابع:

http://hejab.blogfa.com

http://hijabs.blogfa.com

http://halgheh.mihanblog.com

http://www.makaremshirazi.org

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محسن رضایی در تاریخ 1390/2/20 و 1:53 دقیقه ارسال شده است

به نام آفریدگاری که " عدالت " ناموس خلقت اوست؛زیرا که فرمود: ... و بالعدل قامت السموات والارض.



پس از آنکه این نوآموز،،خویشتن را بهره مند از مراحم "رفیقان طریقت عدل و آزادگی" یافت،فرض دانست که رسم ادب به جای آرد و پاس دعوت " دادپژوهان " ، نگاه دارد که پیداست شوق پژوهیدن در مرغزار دانش به تکاپوشان داشت تا ابزارهای نوین را به خدمت "داد آموزی " در آورند. اینک این کمترین ، همراه با گفتن دست مریزاد به پیشگاه عدل پیشگان و ارج نهادن به همت والای ایشان،روایی میطلبد تا نکاتی چند را نیز با هم قطاران در میان گذارد؛ بدین امید که در نظر ایشان پذیرفتنی آید.



نخست اینکه درون مایه وبلاگ،هماره از آغازگاهی درآید و درهمان راستا و در روندی رو به اوج،تا به سراپرده یک نوپردازی پیش رود. نمونه را، اگر این بار درباره "پوشش" دیدگاه سنتی در میان آمد،کوشش شود که دیگر بار،دیدگاههایی نو ( البته پایه ور بر بنیاد های استوار )، به گفتگو گذارده شود.



دگر نکته ابنکه،بهتر این مینماید که گردش وبلاگ ، گروهی انجام گیرد نه اینکه همه بار زحمت آن بر شانه های نحیف نجیب زاده هاشمی باشد!



و بازپسین سخن ، خواستن پایمردی در این راه تا به سرمنزل شکوفایی و پرآوازگی است که البته تدابیری چون چاپ نشریه در این طریق یاریگر تواند بود.



کاروانی که بود بدرقه اش لطف خدای . به تجمل بنشیند به جلالت برود...




با عرض درود به پيشگاه استاد ارجمند



چه کنم که زبان و قلم از عرض ارادت قاصر است و ياراي جبران عنايات و محبت هاي شما استاد بزرگوار در شاگرد خود نميباشد ؛ اما با همين بضاعت اندک و قلم ناتوانم سپاسگزاري خود را به شما استاد بزرگوار اعلام مينمايم که بر بنده و ساير دوستان منت نهاديد و از اين پايگاه ديدن فرموديد و ما را مورد رحمت خويش قرار داديد.



استاد گرامي فرمايشات شما را بر روي چشم کشيده و به آن عمل ميكنم و باعث افتخار است که اين وبلاگ منور به فرامين حکيمانه ي جنابعالي شود.



در مورد مديريت اين وبلاگ با شما سرور معظم موافقم که به تنهايي کاري به پيش نخواهم برد ، اما چه کنم که دوستانم به من کم لطفند و با وجود معرفي و تقاضاي فراوان از آنها ، فقط دو نفر با ارائه مطلب اجابت دعوت كردند. بايد عرض کنم که خوشحال خواهم شد كه دوستان و به قول شما هم قطارانم در اين راه من را ياري كنند .اما چاره آن تدبير و توصيه جنابعالي است لذا از شما استمداد طلبيده که عنايتاً در اين خصوص به دوستان بفرمائيد تا شايد دم مسيحاي شما مثمر واقع گردد و دوستان من را یاری نمایند.



در پناه خدا

سید محمد تقی رئیسی گرگانی



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 170
  • بازدید ماه : 805
  • بازدید سال : 2,262
  • بازدید کلی : 327,490
  • کدهای اختصاصی