close
تبلیغات در اینترنت
علت حرام بودن معاملات سگ در اسلام
loading...

پایگاه اینترنتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر

برای رسیدن به به پاسخ به این سوالات، بیان مقدمه ای ضروری است. دخالت نجاست در معامله: بعضی به اشتباه برای حرمت خرید و فروش سگ اینگونه استدلال کرده اند: ((یکی از انواع معاملات حرام، معامله عین نجاسات است. یعنی اگر چیزی نجس است، معامله ی آن حرام است. علما وقتی نظرشان این است که سگ نجس…

علت حرام بودن معاملات سگ در اسلام

دادپژوه بازدید : 4795 شنبه 27 فروردين 1390 نظرات ()
برای رسیدن به به پاسخ به این سوالات، بیان مقدمه ای ضروری است. دخالت نجاست در معامله: بعضی به اشتباه برای حرمت خرید و فروش سگ اینگونه استدلال کرده اند: ((یکی از انواع معاملات حرام، معامله عین نجاسات است. یعنی اگر چیزی نجس است، معامله ی آن حرام است. علما وقتی نظرشان این است که سگ نجس است، خود به خود معامله ی آن نیز حرام می شود. اما اغلب علما معتقدند عین نجاسات، منفعت و سود عقلایی داشته باشد، در آن مورد حرمت آن برداشته می شود.)) حکم تحریم خرید و فروش، دایر مدار منفعت و سود عقلایی است، نه نجس و نه پاک بودن (( یعنی اگر شیئی سود عقلایی داشته باشد معامله اش جایز است و اِلآ جایز نیست، چه نجس باشد و چه طاهر)) بنابراین نجاست شئ نقشی در حرمت معامله ی آن ندارد و بهتر است چنین گفته شود: یکی از شرایط مُبیع ((یعنی شئ مورد معامله)) داشتن سود و منفعت عقلایی یا به عبارت دیگر مالیت داشتن آن است و چون عین نجاسات غالباً منفعت و سودی ندارد، پس مالیت نداشته و صلاحیت خرید و فروش ندارند، اما هرگاه همین نجاسات دارای منفعت و سود شدند، معامله ی آنها صحیح است و دارای مالیت بوده و قابل خرید و فروشند. مانند خون که نجس است اما هم اکنون از آن استفاده می شود و مالیت دارد، بنابراین خرید و فروش آن مجاز است. پس نمی توان گفت: معامله مردار، خون و سگ جون نجس هستند حرام است. بلکه گفته می شود: چون منفعت عقلایی و مالیت نداردند حرام است، اما اگر دارای منفعتی شد معامله اش جایز است. لازم به ذکر است که در گذشته بیشتر نجاسات، منفعت حلالی نداشتند و به همین خاطر علما حکم به حرام بودن معامله نجاسات می دادند. این سبب شده تا عده ای تصور کنند معامله ی شئ نجس مطاقاً حرام است و علت تحریم هم چیزی جز نجاست نیست. خلاصه این که صرف نجس بودن سبب حرمت معاملات نجاسات از جمله سگ نمی شود تا کسی بگوید: چرا با این که انواع سگ ((سگ صید، شکاری، ولگرد و زینتی ))نجس هست اما معاملات سگ صید جایز است، ولی معامات سگ زینتی حرام است. چرا که ملاک در اینجا انتفاع و عدم انتفاع عقلایی است ،نه چیز دیگری. ¬روایات خرید و فروش سگ روایات وارد شده، از خرید و فروش سگ نهی کرده و بهای آن را «سُحت » می دانند: امام صاق (ع) در باره ی بهای سگی که شکاری نیست می فرماید : سُحت (حرام) است؛ اما ( گرفتن بهای) سگ صید اشکالی ندارد. امام رضا (ع) در سخنی فرمودند: بهای سگ، سُحت (حرام) است. ابی بصیر از امام صادق (ع) در باره ی بهای سگ شکاری سوال کرد، حضرت فرمود: اشکالی ندارد؛ اما بهای دیگر سگها حلال نیست. پیامبر(ص) در سخنی فرمودند: بهای شراب، بهای زناکار و بهای سگی که شکار نمی کند ، سُحت (حرام) است. امام صادق (ع) فرمودند : قیمت سگ سُحت است، و سُحت در آتش است. این دسته از روایات غالباً اشاره به سگ صید دارند، اما شامل سگهای دیگر هم که منفعت عقلایی دارند می شوند، چنانکه شیخ طوسی در مبسوط، سگ گله و سگ نگهبان را همانند سگ صید می داند. از این روایات و سخنان علما این چنین می توان نتیجه گرفت : که هر سگی که منفعت عقلایی دارد، خرید و فروش آن جایز است؛ واِلآ حرام است . اگر سگ های زینتی و و لگرد و... خرید و فروش آنها حرام است بخاطر اینست که یا فاقد منفعت عقلایی بوده و یا منفعت قابل توجهی ندارند. منبع: برگرفته شده ازتحقیقات حجة الاسلام حسین الادری موجود در سایت آیت الاه مکارم شیرازیبسمه تعالی موضوع: بررسی حرمت شرعی معاملات سگ استاد : شکیبا نیا دانشجو: محمد رامک   مقدمه: در اسلام معاملات نجاسات حرام است، از جمله خرید و فروش سگ، خوک و ... ما در این جا می خواهیم در باره ی معاملات سگ بحث کنیم و ببینیم آیا می توان سگ را موضوع معامله قرار داد یا خیر؟ اگر این کار امکان پذیر باشد دلایل این کار چیست؟   پس از بیان حکم نجاست سگ در اسلام ؛ این سوال مطرح می شود که: آیا خرید و فروش آن جایز است یا نه؟ اگر حرام می باشد، این حکم برای انواع سگ است یا برای بعضی؟ برای رسیدن به به پاسخ به این سوالات، بیان مقدمه ای ضروری است. دخالت نجاست در معامله: بعضی به اشتباه برای حرمت خرید و فروش سگ اینگونه استدلال کرده اند: ((یکی از انواع معاملات حرام، معامله عین نجاسات است. یعنی اگر چیزی نجس است، معامله ی آن حرام است. علما وقتی نظرشان این است که سگ نجس است، خود به خود معامله ی آن نیز حرام می شود. اما اغلب علما معتقدند عین نجاسات، منفعت و سود عقلایی داشته باشد، در آن مورد حرمت آن برداشته می شود.)) حکم تحریم خرید و فروش، دایر مدار منفعت و سود عقلایی است، نه نجس و نه پاک بودن (( یعنی اگر شیئی سود عقلایی داشته باشد معامله اش جایز است و اِلآ جایز نیست، چه نجس باشد و چه طاهر)) بنابراین نجاست شئ نقشی در حرمت معامله ی آن ندارد و بهتر است چنین گفته شود: یکی از شرایط مُبیع ((یعنی شئ مورد معامله)) داشتن سود و منفعت عقلایی یا به عبارت دیگر مالیت داشتن آن است و چون عین نجاسات غالباً منفعت و سودی ندارد، پس مالیت نداشته و صلاحیت خرید و فروش ندارند، اما هرگاه همین نجاسات دارای منفعت و سود شدند، معامله ی آنها صحیح است و دارای مالیت بوده و قابل خرید و فروشند. مانند خون که نجس است اما هم اکنون از آن استفاده می شود و مالیت دارد، بنابراین خرید و فروش آن مجاز است. پس نمی توان گفت: معامله مردار، خون و سگ جون نجس هستند حرام است. بلکه گفته می شود: چون منفعت عقلایی و مالیت نداردند حرام است، اما اگر دارای منفعتی شد معامله اش جایز است. لازم به ذکر است که در گذشته بیشتر نجاسات، منفعت حلالی نداشتند و به همین خاطر علما حکم به حرام بودن معامله نجاسات می دادند. این سبب شده تا عده ای تصور کنند معامله ی شئ نجس مطاقاً حرام است و علت تحریم هم چیزی جز نجاست نیست. خلاصه این که صرف نجس بودن سبب حرمت معاملات نجاسات از جمله سگ نمی شود تا کسی بگوید: چرا با این که انواع سگ ((سگ صید، شکاری، ولگرد و زینتی ))نجس هست اما معاملات سگ صید جایز است، ولی معامات سگ زینتی حرام است. چرا که ملاک در اینجا انتفاع و عدم انتفاع عقلایی است ،نه چیز دیگری. ¬روایات خرید و فروش سگ روایات وارد شده، از خرید و فروش سگ نهی کرده و بهای آن را «سُحت » می دانند: امام صاق (ع) در باره ی بهای سگی که شکاری نیست می فرماید : سُحت (حرام) است؛ اما ( گرفتن بهای) سگ صید اشکالی ندارد. امام رضا (ع) در سخنی فرمودند: بهای سگ، سُحت (حرام) است. ابی بصیر از امام صادق (ع) در باره ی بهای سگ شکاری سوال کرد، حضرت فرمود: اشکالی ندارد؛ اما بهای دیگر سگها حلال نیست. پیامبر(ص) در سخنی فرمودند: بهای شراب، بهای زناکار و بهای سگی که شکار نمی کند ، سُحت (حرام) است. امام صادق (ع) فرمودند : قیمت سگ سُحت است، و سُحت در آتش است. این دسته از روایات غالباً اشاره به سگ صید دارند، اما شامل سگهای دیگر هم که منفعت عقلایی دارند می شوند، چنانکه شیخ طوسی در مبسوط، سگ گله و سگ نگهبان را همانند سگ صید می داند. از این روایات و سخنان علما این چنین می توان نتیجه گرفت : که هر سگی که منفعت عقلایی دارد، خرید و فروش آن جایز است؛ واِلآ حرام است . اگر سگ های زینتی و و لگرد و... خرید و فروش آنها حرام است بخاطر اینست که یا فاقد منفعت عقلایی بوده و یا منفعت قابل توجهی ندارند. منبع: برگرفته شده ازتحقیقات حجة الاسلام حسین الادری موجود در سایت آیت الاه مکارم شیرازی
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 126
  • بازدید ماه : 761
  • بازدید سال : 2,218
  • بازدید کلی : 327,446
  • کدهای اختصاصی