loading...
پایگاه اینترنتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر
دادپژوه بازدید : 726 سه شنبه 31 خرداد 1390 نظرات (2)

باسمه تعالی

ورشكستگي در حقوق تجارت بين الملل 

امروزه آثار تجارت خارجي در پيشرفت يا تزلزل اقتصاد كشورها قابل ترديد است و بنابراين آگاهي از اصول پذيرفته شده حقوق تجارت بين الملل به ويژه در زمينه ورشكستگي و رعايت قواعد آن بي فائده نيست. 
بسيار اتفاق مي افتد كه مركز اصلي شعبه شركتي كه ورشكسته مي شود در كشوري ديگر واقع شده است. اكنون اين سئوال مطرح مي شود كه دادگاه صالح براي رسيدگي به درخواست بستانكار عليه شعبه مزبور كدام دادگاه است؟ و ايا حكم ورشكستگي صادر از دادگاه يك كشور در خازج از قلمرو سياسي آن كشور، نسبت به اموال منقول و غير منقول ورشكسته، داراي آثار حقوقي مي باشد؟

 
همچنين اگر دعوي ورشكستگي در محاكم كشورهاي مختلف مطرح شود و در نتيجه رسيدگي، احكام متعارض صادر گردد،. كدام حكم لازم الاجراءخواهد بود؟

به ادامه مطلب رجوع فرمایید
 


دادپژوه بازدید : 612 پنجشنبه 19 خرداد 1390 نظرات (0)

لیلة الرغائب چگونه شبی است؟

لیلة الرغائب چگونه شبی است

"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امكان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

امید آن است كه در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

   " التماس دعا"

منبع

دادپژوه بازدید : 827 شنبه 14 خرداد 1390 نظرات (0)

باسمه تعالی

قضاوت بانوان در اسلام قسمت سوم


علاوه بر صاحب جواهر كه بيان او در نقصان زنان نقل كرديم برخي فقيهان ديگر نيز يا به همين صورت يا تحت عنوان لزوم كمال براي احراز قضاوت و فاقد بودن زن، صفت كمال را بيان كردهاند ، مثلا در كشف الثام فاضل هندي آمده است كه :زن هر چند ساير شرايط قضاوت را داشته باشد نمي تواند قاضي شود به خاطر اين كهروايات دلالت بر نقصان عقل و دين او دارد

و شهادت دو نفر آنها معادل شهادت يك مرد است و نميتوانند براي مردان امام جماعت شوند 31-شهيد ثاني نيز در مسالك نظير همين تعابير را به كار برده م تصريح نموده كه زن اهليت دارا شدن اين منصب را ندارد .32-صاحب مفتاح الكرامه نيز در مقام تأييد روايت مربوط به عدم جواز ولايت و قضاوت زن به روايات مشعر به نقصان عقل و دين زن و عدم شايستگي او براي امام جماعت شدن براي مردان و نصف بودن ارزش شهادت او استناد كرده است .33-همانطور كه گفتيم برخي از فقها اصولا يكي از شرايط را كمال شخص ذكر كردهاند و زن را فاقد كمال لازم باي احراز اين منصب دانستهاند .

(به ادامه مطلب رجوع فرمایید)


دادپژوه بازدید : 1081 جمعه 06 خرداد 1390 نظرات (0)

باسمه تعالی

قضاوت بانوان در اسلام قسمت دوم


يعني اما م فرمود : (بر زنان، اذان و اقامه و حضور در نماز جمعه و جماعت و عيادت مريض و تشييع جنازه با صداري بلند ذكر بيك گفتن (در حج) و دويدن بين صفا و مروه و لمس حجرالاسود و دخول در كعبه و تراشيدن سر (فقط مقداري از موي خود را كوتاه مي‏كنند) و عهده‏دار شدن قضاوت و حكومت نيست ...)
همين روايت با اندك تغيير و تقاوت در عبارت يعني : ( لاتلي الاماره) بجاي (لاتولي الاماره) در وسائل الشيعه آمده است.
تقريبا عين همين رويات با اندك تقاوتي در الفاظ و عبارت به عنوان يكي از وصاياي حضرت رسول (ص) به علي عليه السلام در كتاب:بحارالانوارو الفقيه نقلشده است كه ظاهرا بايد يك روايت باشد .1سياق و نحوه بيان مطلب در اين روايت كه آن نيز مورد ترديد برخي فقيهان است2-وعده اي خواسته اند ضعف آنرا با شهرت جبران نمايند ،3-صراحت در ممنوعيت قضافت ندارد ، بلكه سياق روايت در مقام رفع يك سلسله تكاليف و وجوب يا استحباب مؤكد برخي زنان است به گونهاي كه هيچ يك از فقيهان شيعه به اين روايات بر حرمت حضور زنان در نماز جمعه وجماعت وتشييع جنازه و عيادت مريض و امثال آنها كه در اين روايت ، نحوه بيان به گونه اي نيست كه بتوان به آن بر ممنوعيت و حرمت قضاوت استناد كرد .هر چند آقاي منتظري استظهار كرده اند كه در روايت عبارت : لا تولي المرأ ه القضاء رفع حكم وضعي است نه تنها حكم تكليفي بر خلاف امور ديگري كه قبل از آن بيان شده كه به نظر ايشان ظاهرا در مورد آنها فقط نفي وجوب و استحباب به عمل آمده است

به ادامه مطلب رجوع فرمایید

دادپژوه بازدید : 842 سه شنبه 03 خرداد 1390 نظرات (0)

باسمه تعالی

قضاوت بانوان در اسلام قسمت نخست


ايمان ، عدالت ، تعهد عملي به موازين اسلامي ، وفاداري به نظام جمهوري اسلامي ايران، طهارت مولد، تابعيت ايران، عدم اعتياد به مواد مخدر و دارا بودن اجتهاد يا اجازه قضا از سوي شوراي عالي قضايي. در اين قانون مرد بودن نيز از جمله شرايط لازم براي قضاوت ذكر شده و به اين صورت بين شده است : (قضات از ميان مردان واجد شرايط زير انتخاب مي‏شوند...) بنابراين به موجب اين قانون گر زني واجد همه شرايط مندرج در قانون باشد نمي‏تواند قاضي شود. قانونگذار شرط مرد بودن براي قضاوت را با توجه به نظر مشهور و يا شايد بتوان گفت نظر اجماعي فقهاي شيعه كه زن نمي‏تواند عهده‏دار منصب فضا بشود و به حكم اصل 163 قانون اساسي فوق‏الذكر مي‏بايست شرايط قضات ظبق موازين فقهي تعيين شود، مقرر كرده است، در اين نوشته مباني فقهي و دلايل و حمت ممنوعيت زن از اشتغال به قضاوت مورد بحث و نقادي قرار مي‏گيرد.
ابتدا وضعيعت فضاوت زنان را در قوانين موضوعه جمهوري اسلامي ايران و وضع عملي جاري بيان مي‏كنيم و سپس به مباني فقهي اين مساله مي‏پردازيم و طبعا در ضمن بحث اشاره‏اي هم به مواضع مجامع و موازين بين‏المللي در اي زمينه خواهيم داشت(به ادامه مطلب رجوع فرمایید)

دادپژوه بازدید : 6350 یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 نظرات (1)

هو المحبوب

یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی قبل از ازدواج در نظر گرفتن معیارهایی برای انتخاب همسر است. به جرئت می توان گفت بیشترین مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید به خاطر این است که دختر و پسر، همسر مناسب خود را انتخاب نکرده اند و پس از چند سال زندگی متوجه می شوند این دو مناسب یکدیگر نبوده اند. پس جا دارد برای این انتخاب وقت بگذاریم و مطالعه کنیم.

 


معیارها و ملاک هایی که درانتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع است:

الف – آنهایی که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتماً لازم اند.

ب – آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی لازم اند و بیشتر به سلیقه افراد و موقعیت آنها بستگی دارند.

اگر گذشته فردی که می خواهید با وی ازدواج کنید خیلی شیک بوده، اصلاً بالاتر از گل به او نگفته اند، و گذشته شما همه اش درد و رنج و زحمت بوده، و دائم خون دل خورده اید؛ رهایش کنید این فرد مناسب زندگی شما نیست.

1- عامل مذهب و نگرش فرد مقابل نسبت به مذهب

اگر شما فردی هستید که به اصول و فرامین مذهبی معتقدید، ولی شخص مورد نظرتان ، نسبت به مذهب بی اعتماد یا بی تفاوت باشد، شما با هم زندگی خوبی نخواهید داشت. انسان متدین، همسری متدین می خواهد، اگر یکی متدین و دیگری بی دین و بی قید باشد، خوشبخت نخواهند شد. بنابراین از این لحاظ باید فردی را انتخاب کنید که همانند شما فکر کند.

 

2- تناسب خانوادگی

ازدواج با یک فرد مساوی است با پیوند با یک خانواده، فامیل و یک نسل؛ خانواده دختر و پسر باید با یکدیگر سنخیت و تناسب داشته باشند. در انتخاب همسر معقول نیست شما بگویید: «من می خواهم با این فرد زندگی کنم و کاری با خانواده اش ندارم!» چرا که این فرد جزیی از همان خانواده و فامیل و شاخه ای از همان درخت است.
این شاخه، از ریشه همان درخت تغذیه کرده؛ مسلم است که بسیاری از صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی آن خانواده و فامیل از راه وراثت و تربیت و محیط به این فرد منتقل شده است، این فرد در دامن همان خانواده بزرگ شده است. باید موقع ازدواج ارزش های درون خانواده فرد را بررسی کنید و با ارزش های درون خانواده خودتان مقایسه نمایید. اگر این ارزش ها با یکدیگر تناسب داشته باشند، شما زندگی آرامی خواهید داشت. در مقایسه ارزش ها دقت داشته باشید. برای مثال اگر در خانواده شما تحصیل یک ارزش است، در خانواده فرد مقابل نیز تحصیل یک ارزش باشد، اگر در خانواده شما حجاب یک ارزش است، در خانواده طرف مقابل حجاب ضد ارزش نباشد.

آنچه در تناسب اجتماعی باید در نظر داشت، ارتباطات و رفت و آمدهای خانوادگی است. این که خانواده با چه افرادی رفت و آمد می کنند و دارای چه جایگاهی هستند، آیا شهرت اجتماعی دارند یا خیر، مهم است.همه اینها در جایی جمع می شود که به آن تناسب اجتماعی می گوییم. درحقیقت مردم دوست دارند با افرادی رفت و آمد کنند که از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار باشند. دو خانواده باید ازاین حیث با یکدیگر تناسب داشته باشند. مسئله دومتناسب رفتار اجتماعی دختر و پسر است.مثلاً اگر یک دختر لوس و جلف با مرد متین و موقری ازدواج کند، تحمل رفتار اجتماعی زن برای مرد مشکل است.
بنابراین از مسائل مهم انتخاب همسردر نظر گرفتن تناسب اجتماعی دو خانواده است وچقدر خوب است که پسر و دختردریک ردیف اجتماعی با هم ازدواج كنند.


3- مسائل مالی و اقتصادی

هر چقدر دو خانواده از لحاظ مالی در یک سطح باشند ازدواج، ازدواج خوبی است. صلاح نیست دختر و پسر و خانواده هایشان از لحاظ مالی و ثروت تفاوت زیادی با هم داشته باشند، ازدواج دو طبقه متضاد اجتماعی همیشه مشکلاتی به همراه خواهد داشت. شما نمی توانید با فردی زندگی کنید که از نظر اقتصادی در ردیف شما نیست، هرگز این کار را نکنید. برای مثال کسی که از نظر اقتصادی در یک طبقه بالای اجتماعی است در ناز و نعمت بزرگ شده، همه چیز برایش مهیا بوده، هیچوقت مشکلات و تنگنای مالی نداشته است، حالا با فردی از خانواده بسیار پایین از نظر اقتصادی ازدواج می کند که سبک زندگیش با این فرد متفاوت بوده است. فرهنگ خانوادگیش متفاوت، نیازهایش متفاوت. فرضاً قرار می شود این دو با یکدیگر به مهمانی بروند، شخص اول هر لباسی می پوشد خجالت می کشد، احساس می کند نازیباست ، مورد تأییدش نیست، در عوض همسرش زمانی که به خانه آنها می رود احساس کدخدایی می کند. خانه سطحش پایین است. این احساسات در وی ایجاد تعارض می کند. عصبانی می شوند، با هم دعوا می کنند، دعوا بر سر یک قضیه بسیار ساده زندگی است ولی ریشه اش در عدم همخوانی و تناسب طبقه اقتصادی است، اکثر دعواهای چنین زن و شوهرهایی بعد از میهمانی ها شروع می شود.

به ادامه مطلب رجوع فرمایید

دادپژوه بازدید : 797 یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 نظرات (1)

                                    

                                                             

باسمه تعالی

سوره نور

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ((30))

به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ((31))

و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد

سوره احزاب

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا((59)) 

اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها (= روسرى هاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است; و (اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوندهمواره آمرزنده و رحیم است».

((به ادامه مطلب رجوع فرمایید))


دادپژوه بازدید : 684 جمعه 09 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
باسمه تعالی
مقدمه

ممنوعیت شکنجه یکی از مهمترین هنجارهای مقبول و به رسمیت شناخته شده در جامعه بین­الملل می­باشد که با پیدایش و شکل‌گیری نظام مدرن حقوق بشری در اسناد مدون مورد تأیید قرار گرفته و ابزارهایی جهت حمایت از افراد در مقابل این اقدام ضد بشری (شکنجه) تدارک دیده شده است. بررسی این مسأله که موضع شریعت اسلامی در قبال شکنجه چیست و رویکرد (به­طور خاص فقه شیعی) در قبال این موضوع چگونه تبیین می­گردد به عنوان یکی از مسائل مهم در عرصه بین­المللی و ملی محسوب می­شود که دارای آثار علمی و عملی فراوانی بوده و لذا باید به گونه­ای جدی مورد توجه قرار گرفته و ابعاد مختلف و مسائل گوناگون مرتبط با این موضوع نیز به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. آنچه در این مختصر ارایه می­شود، صرفاً اشاره­ای کوتاه و گذرا به این مسأله از منظر فقهی است.(به ادامه مطلب رجوع نمایید)
دادپژوه بازدید : 1539 یکشنبه 04 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
به نام خدا

این بار تصمیم گرفتیم نرم افزاری  تحت عنوان ((مطلع عشق))  را برای شما در این وبلاگ قرار دهیم ، از آنجایی که بسیاری از دوستان دانشجو در سن ازدواج قرار دارند ،لذا از شما دوستان تقاضا میشود که این نرم افزار را دانلود و استفاده نمایید.
گفتنی است که این نسخه ، آزمایشی بوده  اما  سعی میشود تا  نسخه اصلی را هم برای شما عرضه نماییم. این نرم افزار با فرمتjar است و بر روی این گوشی ها قابل نصب است
                                                       



دادپژوه بازدید : 2651 شنبه 03 اردیبهشت 1390 نظرات (1)
بسمه تعالی

بررسی ماده 27 قانون مدنی
نویسنده:محمد رامک

مقدمه: در این تحقیق با استفاده از دو منبع به برسی ماده 27 از قانون مدنی می پردازیم.

 در ابتدای بحث، ماده 27 ق م را بیان می کنیم: ((اموالی که ملک اشخاص نمی باشد و افراد مردم می توانند آنها را مطابق مقررات مندرجه در این قانون و قوانین مخصوصۀ مربوطه به هر یک از اقسام مختلفه آنها تملک کرده و یا از آنها استفاده کنند مُباحات نامید ه می شود مثل اراضی موات یعنی زمین هایی که معطل افتاده و آبادی و کشت و زرع در آنها نباشد.))

در بخش اول به تعریف مباحات و اقسام آن می پردازیم و سپس نظر دکتر کاتوزیان را درباره ی این ماده مطرح می کنیم.

  مباحات مباحات چیست؟ مباح مالی است که دو خصوصیت دارد. اول: مالک ندارد دوم: می توان مطابق قانون آنان راتملک کرده یا از آن منتفع شد.

 به عمل قصد مالکیت مباحات، حیازت گفته می شود.(ماه 146 ق م) ماده 146 ق م : مقصود از حیازت تصرف و وضع ید است یا مهیا کردن وسایل تصرف و استیلا. حیازت مباح یک عمل حقوقی است . بنابراین وجود قصد در آن الزامی است. پس تصرف بدون قصد مالکیت حیازت محسوب نمی شود.

 حیازت دارای دو رکن است: اول: رکن مادی که به یکی از دو صورت تصرف و وضع ید و استیلای بر مال و یا از طرق مهیا کردن وسایل تصرف و استیلا انجام می شود.

 دوم: رکن معنوی که عبارت است از قصد تملک و مهم نیست این قصد از طرف متصرف باشد یا نماینده ی او.

بنابراین در حیازت اگر قصد نباشد مالکیت حاصل نمی شود.

 انواع مباحات: اول: اراضی موات ماده27 ق م: اموالی که ملک اشخاص نمی باشد و افراد و مردم می توانند آنها را مطابق مقررات مندرج در این قانون و قوانین مخصوصه مربوطه به هر یک از اقسام مختلفه آنها تملک کرده و یا از آنها استفاده کنند مباحات نامیده می شود مثل اراضی موات. اراضی موات دو شرط دارد: الف:مالک خاص ندارد ب:آبادی و کشت و زرع در آن نیست.

 هر کس زمین موات را به قصد تملک آباد کند مالک آن است. اقدامات ابتدایی که هنوز به نتیجه نرسیده است برای شخص حق تقدم ایجاد می کند نه تملک. به این اقدامات ابتدایی تحجیر (سنگ چین کردن) می گویند. حق تحجیر فقط برای شخص ایجاد یک حق تقدم در تصرف می نماید و هرگز به معنای مالکیت نیست. امروزه در حقوق ایران این بحث مصداق ندارد.

دوم: آبهای مباح آبهای مباح شامل آب دریا، رودخانه و باران است. حیازت آبهای مباح در روی زمین با ایجاد مجرا و در زیرزمین با حفر قنات و چاه است.(ماده 149 ق م) ماده 149 ق م: هرگاه کسی به قصد حیازت میاه مباحه نهر یا مجرا احداث کند آب مباحی که در نهر یا مجرای مزبور وارد شود ملک صاحب مجرا است و بدون اذن مالک نمی توان از آن نهری جدا یا زمینی مشروب نمود. امروزه حیازت آب مباح به صورت گذشنه نیست و ...(به ادامه مطلب رجوع شود)

دادپژوه بازدید : 826 پنجشنبه 01 اردیبهشت 1390 نظرات (0)




دخترها:

سن 14 سالگي : تا پارسال هر کي بهشون مي گفت چطوري؟ ميگفتن … خوبم مرسي … حالا ميگن مرسي خوبم
سن 15 سالگي : هر کي بهشون بگه سلام … ميگن عليک سلام … نقاشيشون بهتر ميشه » بتونه کاري و رنگ آميزي
سن 16 سالگي : يعني يه عاشق واقعيند … فردا صبح هم ميخوان خودکشي کنن … شوخي هم ندارن
سن 17 سالگي : نشستن و اشک مي ريزن … بهشون بي وفايي شده … کوران حوادث
سن 18 سالگي : ديگه اصلا عشق بي عشق ... توي خيابون جلوي پاشون رو هم نگاه نمي کنن
سن 19 سالگي : از بي توجهي يه نفر رنج مي برن … فکر مي کنن اون يه آدم به تمام معناست
سن 20 سالگي : نه , نه … اون منو نمي خواست آخرش منو يه کور و کچلي مي گيره … مي دونم
سن 21 سالگي : فقط سن 27-28 سالگي قصد ازدواج دارن ، فقط
سن 22 سالگي : خوش تيپ باشه ، پولدار باشه ، تحصيلکرده باشه ، قد بلند باشه ، خوش لباس باشه … آخ که چي نباشه
سن 23 سالگي : همهء خواستگارا رو رد مي کنن
سن 24 سالگي : زياد مهم نيست که چه ريختييه يا چقدر پول داره ، فقط شجاع باشه ، ما رو به اون چيزي که نرسيديم برسونه
سن 25 سالگي : اااااااه ، پس چرا ديگه هيچکي نمي ياد… هر کی ميخواد باشه ، باشه
سن 26 سالگي : يه نفر مي ياد ، همين خوبه ، بله
سن 27 سالگي : آخيش
سن 28 سالگي : کاش قلم پات مي شکست و خواستگاري من نميومدي


پسرها:

 
سن 14 سالگي : تازه توي اين سن، هر رو از بر تشخيص ميدن . اول بدبختي
سن 15 سالگي : ياد مي گيرن که توي خيابون به مردم نگاه کنن … از قيافه خودشون بدشون مي ياد
سن 16 سالگي : توي اين سن اصولا راه نميرن، تکنو مي زنن … حرف هم نمي زنن ، داد مي زنن … با راکت تنيس هم گيتار مي زنن
سن 17 سالگي : يه کمي مثلا آدم ميشن … فقط شعرهاشون و بلند بلند مي خونن … يادش به خير اون روزها که تکنو نبود راک ن رول مي خوندن
سن 18 سالگي : هر کي رو مي بينن تا پس فردا عاشقش ميشن … آخ آخ …آهنگ هاي داريوش مثل چسب دو قلو بهشون مي چسبه
سن 19 سالگي : دوست دارن ده تا رو در آن واحد داشته باشن … تيز ميشن … ابي گوش ميدن
سن 20 سالگي : از همه شون رو دست مي خورن …ستار گوش ميدن که نفهمن چي شده
سن 21 سالگي : زندگي رو چيزي غير از این بچه بازيها مي بينن … مثلا عاقل مي شن
سن 22 سالگي : نه مي فهمن که زندگي همش عشقه … دنبال يه آدم حسابي مي گردن
سن 23 سالگي : يکي رو پيدا ميکنن اما مرموز ميشن ... ديدشون عوض مي شه
سن 24 سالگي : نه… اون با يه نفر ديگه هم دوسته …اصلا لياقت عشق منو نداشت
سن 25 سالگي : عشق سيخي چند؟ … طرف بايد باباش پولدار باشه… حالا خوشگل هم باشه بد نيست
سن 26 سالگي : اين يکي ديگه همونيه که همهء عمر مي خواستم … افتخار ميدين غلامتون باشم ؟
سن 27 سالگي : آخيش
سن 28 سالگي : کاش قلم پام مي شکست و خواستگاري تو نميومدم

منبع
دادپژوه بازدید : 1545 پنجشنبه 01 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
باسمه تعالی
 این پژوهشنامه  توسط استاد بزرگوار کیوان شجاعی عضو هیئت علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر و استاد ارجمند دکتر محمد تقی رفیعی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران  تالیف گشته است بدین جهت قراد دادن این پژوهشنامه را این وبلاگ خالی از لطف ندیدیم.



منبع
دادپژوه بازدید : 994 پنجشنبه 01 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
10قانون کتابی کامل در مورد قوانین جمهوری اسلامی ایران، شامل: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون مجازات اسلامی، قانون مدنی، قانون جرایم سایبر، قانون کار وسوالات متداول در مورد آن، قانون مطبوعات، قانون آئین دادرسی مدنی، قانون آئین دادرسی کیفری، ادله اثبات دعوی می باشد. این نرم افزار که توسط جناب آقای حمید ایرانپور تهیه و تدوین شده است قطعا خواهد توانست نیازهای روزمره ی وکلا و حقوقدانان را تا حد زیادی بر طرف گرداند. با این نرم افزار شما همیشه مطمئنید که قوانین همراه شما هستند .

 

کلیک برای دانلود

                                  

برای نصب این نرم افزار کافی است پس از بارگزاری آن را از حالت فشرده خارج نمایید . ( فایل استخراجی 10Rules.jar خواهد بود. ) سپس آن را از طریق کابل یا بلوتوث به تلفن همراه خود انتقال داده و نهایتا با مراجعه به آن فایل در تلفن خود ، اقدام به نصب نمایید.
منبع
دادپژوه بازدید : 848 سه شنبه 30 فروردین 1390 نظرات (0)



1- عدم شرطیت مرد بودن در مرجعیت دینی.
2- عدم شرطیت مرد بودن در کلیه مناصب حکومتی.





3-
عدم شرطیت مرد بودن در قضاوت.
4- تساوی زن و مرد در قصاص نفس و اطراف.
5- تساوی دیه ی زن و مرد در دیه ی نفس و اطراف.
6- زن در صورتی که شوهر وارث دیگری نداشته باشد ، تمام اموال شوهر را ارث می برد.
7- ارث بردن زن از همه ی اموال شوهر.
8- عدم حرمت خروج زن از منزل بدون اجازه ی شوهر ، در مواردی که خلاف شئون مرد و یا خلاف حق استمتاع مرد نباشد.
9- عدم نیاز به اذن شوهر در نذری که مربوط به خود زن می باشد و یا در مال خود مستقل باشد ، در صورتی که خلاف حق استمتاع مرد نباشد.
10- طلاق در دست مرد است ، لیکن اگر زن مهریه ی خود را ببخشد و تقاضای طلاق نماید ، بر مرد واجب است که او را طلاق دهد.
11- مادر هم مانند پدر در قتل فرزند قصاص نمی شود ، مگر آنکه مرگ بعلت اغراض شخصی مانند دشمنی وطمع در مال و پست و ریاست و یا فاش نشدن خیانت ها و امثال آن باشد که در آن صورت که اصل کلی قصاص هم در مورد پدر و هم در مورد مادر ثابت است.
12- با نبودن پدر ، مادر بر طفل و اموال او ولایت دارد و بر پدر بزرگ مقدم است.
13- ازدواج موقت مختص به شرایط خاص می باشد و نه بعنوان عدل ازدواج دایم.
14- مال و جان غیر مسلمان همانند مسلمان محترم است.
15- دیه ی غیر مسلمان با دیه ی مسلمان برابر است.
16- تساوی غیر مسلمان و مسلمان در قصاص.


به نقل از : هفته نامه ی اترک
منبع: وب سایت حقوق دانشگاه آزاد تهران
دادپژوه بازدید : 881 شنبه 27 فروردین 1390 نظرات (0)

در این قسمت براتون نرم افزار لوح حق رو قرار میدم ،این نرم افزار هم مثل حقوق یار ،نرم افزار حقوقی هستش اما بعضی از آپشنهاش تفاوت داره

 

دادپژوه بازدید : 8191 شنبه 27 فروردین 1390 نظرات (0)
بسمه تعالی

 بررسی حرمت شرعی معاملات سگ
نویسنده:محمد رامک

   مقدمه: در اسلام معاملات نجاسات حرام است، از جمله خرید و فروش سگ، خوک و ... ما در این جا می خواهیم در باره ی معاملات سگ بحث کنیم و ببینیم آیا می توان سگ را موضوع معامله قرار داد یا خیر؟ اگر این کار امکان پذیر باشد دلایل این کار چیست؟   پس از بیان حکم نجاست سگ در اسلام ؛ این سوال مطرح می شود که: آیا خرید و فروش آن جایز است یا نه؟ اگر حرام می باشد، این حکم برای انواع سگ است یا برای بعضی؟ (به ادامه مطلب رجوع شود)
دادپژوه بازدید : 954 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (1)

 

 

روز

 

شناسه

 

نام درس

 

ساعت

 

نام استاد

تعداد واحد

 

 

دوشنبه

387

 

آيين دادرسي مدني 1 

10:00الی12:00 

حسن زاده اشرفي خديجه

 

2 

420

فارسي عمومي

2:00الی5:00

اصغري قاجاري نديم

3

 

 

سه شنبه

 

 

408

ماليه عمومي

8:00الی10:00

ميري رستمي سيد کريم

2

396

متون فقه 1

10:00الی12:00

حسيني مقدم سيد عسکري

2

405

اصول فقه 1

2:00الی4:00

حسيني مقدم سيد عسکري

2

411 

حقوق مدني 2

4:00الی6:00

رضائي علي

2

 

 

چهار شنبه

 

403

حقوق تجارت 1

9:00الی10:00

شجاعي کيوان

1

409

عربي

10:00الی 11:00

مهدوي فرشيد

1

424

حقوق جزاي عمومي 2

2:00الی4:00

رحمتيان علي اکبر

2

412

حقوق اساسي 2

4:00الی7:00

رحمتيان علي اکبر

3

 

تاریخ

 

روز

نام درس

 

ساعت

21/3/90

شنبه

حقوق مدني 2

11:00

22/3/90

یکشنبه

حقوق اساسي 2

11:00

23/3/90

دوشنبه

ماليه عمومي

11:00

24/3/90

سه شنبه

حقوق تجارت 1

11:00

25/3/90

چهارشنبه

حقوق جزاي عمومي 2

11:00

26/3/90

پنجشنبه

آيين دادرسي مدني 1

11:00

28/3/90

شنبه

اصول فقه1

11:00

29/3/90

یکشنبه

متون فقه 1

11:00

1/4/90

چهارشنبه

فارسي عمومي

14:30

 

 

 

 برای آگاهی از دروس ارائه شده در اینجا کلیک نمایید

برای دانلود فایل جدول بر روی دکمه دانلود کلیک کنید

 

 

دادپژوه بازدید : 1084 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)

نگاهی به زندگی استاد دکتر سید حسن امامی

دکتر سید حسن امامی در سال 1281 هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش امام جمعه و جماعت بود و به همین دلیل پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه پروکیمنیاژ که توسط روسها اداره می شد، برای فراگیری علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب، منطق و سایر علوم به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و به درجه اجتهاد نائل شد. پس از مدتی به منظور فراگیری علم حقوق نوین به سوئیس رفت (1307). پس از پنج سال اقامت و تحصیل در رشته حقوق خصوصی در دانشکده حقوق دانشگاه لوزان، در سال 1312 با ارائه رساله خود با عنوان "اساس قضائی مهر در فقه شیعه اسلامی" موفق به اخذ درجه دکترای حقوق شد.
در سال 1313 به ایران بازگشت و در مدرسه عالی حقوق و دانشکده معقول و منقول به تدریس تاریخ حقوق و حقوق اسلام پرداخت. در سال 1317 در تشکیلات دادگستری نوین به شغل قضائی منصوب شد. در سال 1323 ریاست کل دادگاههای شهرستان تهران را برعهده گرفت و در سال 1317 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس حقوق ثبت اسناد و اصول محاکمات حقوقی در مقاطع مختلف پرداخت. در سال 1336 دروس حقوق مدنی و شرح قانون مدنی، به درخواست دانشجویان که به کتابهای مدون حقوق مدنی دسترسی نداشتند، برای تهیه کتابی در این زمینه به لوزان سوئیس سفر کرد. با فراغتی که در این سفر به دست آورد، شش جلد کتاب حقوق مدنی را بر اساس یادداشت ها، جزوه ها، کتابهای فقهی و حقوقی و منابع دیگر به رشته تحریر در آورد. این کتابها تاکنون بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم یکی از اصلی ترین مراجع و منابع تدریس، مطالعه و تحقیق در دروس دانشگاهی حققو مدنی و دوره های کاربردی حقوق (کارآموزی وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و قضاوت) به شمار می آید. دکتر امامی پس از سالها تدریس و ریاست گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و انتخاب شدن به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال 1346، به درخواست خود بازنشسته شد (1347) اما گاهی در دانشکده حقوق دانشگاه ملی سابق ( شهید بهشتی کنونی ) تدریس می کرد.

 

دکتر سید حسن امامی در سال 1358 پس از سالها تلاش و ممارست در عرصه آموزش حقوق بویژه حقوق مدنی ایران، بر اثر بیماری سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر میبرد.

در مورد سید حسن امامی دیدگاههای متفاوتی مطرح است به طوری که برخی ایشان را وابسته به انگلستان میدانند و مدارکی نیز ارائه می کنند مانند این سند که توسط خبرگزاری فارس ارائه شده است:

 گزارش ساواك از ارتباط و مشورت امام جمعه تهران با انگليسي ها

شماره‌: 2ـ3ـ4290تاريخ‌: 3/11/36
موضوع : تشكيل احزاب در كشور

يكي از دوستان سياسي سناتور دكتر سيدحسن امامي‌، امام جمعه تهران‌، اظهار داشته در اولين روزهايي كه زمزمه تشكيل دو حزب سياسي در ايران باز شد، چون جسته و گريخته شنيده مي‌شد كه امام جمعه تهران كانديد[اي‌] ليدري يكي از اين دو حزب است لذا مشاراليه با عجله به لندن رفته و در آن جا با دنيس رايت معاون وزارت خارجه انگلستان و كاردار سابق سفارت انگليس در تهران كه از دوستان ايشان بوده ملاقات و از وي در مورد شركت در احزاب مشورت و استمزاج نموده و دنيس رايت هم كه نفوذ زيادي در امام جمعه دارد به وي تجويز كرده كه حتي‌المقدور از قبول اين كار شانه خالي كند.
بايگاني 24/11
اداره كل
پرونده آقاي دكتر حسن امامي (امام جمعه تهران‌)

عده ای دیگر نیز ایشان را یک استاد معتبر و شخصی بیطرف ذکر کرده اند مانند عباس مباركيان.

منابع:

۱. عباس مباركيان(۱۳۷۷). چهره ها در تاريخچه نظام آموزش عالي حقوق و عدليه نوين، تهران: پيدايش.

۲. خبرگزاری فارس."استمزاج سيد حسن امامي از انگليس براي تشکيل حزب"

http://www.hoajorloo.blogfa.com/post-77.aspx

 . http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811160226

دادپژوه بازدید : 1277 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)

دکتر سید حسن امامی در سال 1281 هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش امام جمعه و جماعت بود و به همین دلیل پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه پروکیمنیاژ که توسط روسها اداره می شد، برای فراگیری علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب، منطق و سایر علوم به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و به درجه اجتهاد نائل شد. پس از مدتی به منظور فراگیری علم حقوق نوین به سوئیس رفت (1307). پس از پنج سال اقامت و تحصیل در رشته حقوق خصوصی در دانشکده حقوق دانشگاه لوزان، در سال 1312 با ارائه رساله خود با عنوان "اساس قضائی مهر در فقه شیعه اسلامی" موفق به اخذ درجه دکترای حقوق شد.
در سال 1313 به ایران بازگشت و در مدرسه عالی حقوق و دانشکده معقول و منقول به تدریس تاریخ حقوق و حقوق اسلام پرداخت. در سال 1317 در تشکیلات دادگستری نوین به شغل قضائی منصوب شد. در سال 1323 ریاست کل دادگاههای شهرستان تهران را برعهده گرفت و در سال 1317 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس حقوق ثبت اسناد و اصول محاکمات حقوقی در مقاطع مختلف پرداخت. در سال 1336 دروس حقوق مدنی و شرح قانون مدنی، به درخواست دانشجویان که به کتابهای مدون حقوق مدنی دسترسی نداشتند، برای تهیه کتابی در این زمینه به لوزان سوئیس سفر کرد. با فراغتی که در این سفر به دست آورد، شش جلد کتاب حقوق مدنی را بر اساس یادداشت ها، جزوه ها، کتابهای فقهی و حقوقی و منابع دیگر به رشته تحریر در آورد. این کتابها تاکنون بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم یکی از اصلی ترین مراجع و منابع تدریس، مطالعه و تحقیق در دروس دانشگاهی حققو مدنی و دوره های کاربردی حقوق (کارآموزی وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و قضاوت) به شمار می آید.

دکتر سید حسن امامی


دکتر امامی پس از سالها تدریس و ریاست گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و انتخاب شدن به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال 1346، به درخواست خود بازنشسته شد (1347) اما گاهی در دانشکده حقوق دانشگاه ملی سابق ( شهید بهشتی کنونی ) تدریس می کرد.
دکتر سید حسن امامی در سال 1358 پس از سالها تلاش و ممارست در عرصه آموزش حقوق بویژه حقوق مدنی ایران، بر اثر بیماری سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر میبرد، چشم از جهان فرو بست. پیکر این عالم برجسته و چهره ماندگار حقوق ایران در سوئیس به خاک سپرده شده است. یادشان گرامی باد.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 62
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 71
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 302
  • بازدید ماه : 1,978
  • بازدید سال : 10,443
  • بازدید کلی : 438,757
  • کدهای اختصاصی